B-modell
Baranyai József
B-modell
A jólét megteremtéséhez olyan nagy értékteremtő képességgel bíró új
megoldások, új megaprojektek kellenek, amelyek nem csupán néhány
százalékos gazdasági növekedésre nyújtanak lehetőséget, hanem a
gazdasági teljesítmény és ezzel az állami bevételek ugrásszerű
növekedését eredményezik és még több százezer új munkahely létrejöttét
is biztosítják.
Ilyen
megaprojekt lehet például a szolgáltató város - a város méretű
szolgáltató park -, melynek üzleti idegenforgalomból,
szerencsejátékból, bevásárló és egyéb turizmusból származó bevétele
mellett még nagyobb rész keletkezne a kapcsolódó áru és
pénzforgalomból, a logisztikából, szállításból, a raktárbázisok köré
települő összeszerelő üzemek áruforgalmából, a vámbevételekből,
másrészt olyan foglalkoztatási és vállalkozási lehetőség nyílna az
alacsonyan képzett és képzetlen munkaerő számára, hogy az országban
radikálisan - szinte nullára - csökkenne a munkanélküliség.
A
szállodák, üzleti komplexumok, szórakoztató és egyéb létesítmények
takarítása, kiszolgálása olyan hatalmas létszámú képzetlen munkaerőt
igényelne, hogy ez jelentősen javítana a munkanélküliek helyzetén a
hátrányos helyzetű térségekben is.
Bevételek
Ahhoz,
hogy az állam részére bevételek képződjenek áru- és pénzforgalmat kell
generálni, mely után adóbevételek, vámbevételek keletkeznek és amely
egyben foglalkoztatási lehetőséget is teremt, amiből az államnak ismét
csak újabb bevételei származnak.
1./
A bevétel egyik pillérét a szolgáltató város által
bonyolított
áruforgalom és pénzforgalom jelentené. A kereskedelmi, üzleti központ
létrehozásának célja, hogy a kínai és más, főként távol-keleti áruk
Magyarországon történő átáramoltatása megoldható legyen. A kereskedelmi
megaprojektnek, a nagykereskedéseknek és online kereskedőházaknak
meghatározó szerepe lenne a kínai áruk európai terítésében. A lényeg
az, hogy itt működjön az elosztóközpont, innen és az itt bejegyzett
cégek révén történjen meg az áruk európai terítése, Európai Unióba
történő becsatornázása, mert ez így a magyar GDP-ben
jelentkezne
olyan mértékű emelkedést produkálva, mely a gazdaság jelenlegi
helyzetében szinte hihetetlennek tűnik. A nagy tömegű áru
átáramoltatása révén keletkező vámbevétel is rendkívül magas lenne,
A
hatalmas tömegű áru sok raktárat és az elosztást, szállítást kiszolgáló
logisztikát igényelne. A raktározás, rakodás, logisztika, a szállítás
pedig sok jól fizető munkahelyet biztosítana. Valószínűen ez lenne az
első olyan eset, amikor Magyarországon is a fejlett európai országokban
fizetett bérekhez hasonló vagy közeli béreket kapnának a munkavállalók.
Mindez teljesíthető cél lenne, ehhez minden feltétel adott, a
megvalósításhoz uniós források is felhasználhatók.
2./
A másik pillért a szolgáltatások nagy tömegű értékesítése jelentené. A
B-modell szerint egy szolgáltató parkban - szolgáltató városban -
legalább 30 kisebb-nagyobb szálloda lenne és persze panziók, motelek
sokasága, 4-5 bevásárlóközpont, legalább három kaszinó, bárok,
éttermek, sörözők, mulatók sokasága, konferenciatermek, külön wellness
szállodák, műtárgypiac, aranypiac és üzletek sokasága. Ez
mind
bevételt termelne és munkahelyet jelentene. E körben külön tételként
kiemelhető a szerencsejátékból befolyó bevétel. Ugyanehhez a
pillérhez sorolható, de a szolgáltatások értékesítésének másik
kategóriáját jelentené az üzletközpont és vásárváros létesítményeinek
működtetése, a legalább 500-1000 fuvarozó vállalkozás tevékenysége, és
persze az ebből származó bevételek. Ezen a téren olyan nagy létszámú
alul képzett és képzetlen munkaerő lenne foglalkoztatható,
hogy
országosan minimálisra csökkenne a munkanélküliség.
3./
A szolgáltató város vendégforgalmának csupán egy részét jelentenék az
üzletemberek, vállalkozók, ennél valószínűen nagyobb hányadot tenne ki
a kíváncsiságból, a szórakozás, a hely hangulata, a szerencsejátékok
miatt idelátogatók aránya. Ami közös lenne bennük, hogy mindenki pénzt
költene. Persze sok függne a hirdetésektől, attól, hogy
milyen
célcsoportot, milyen kört szólítanak meg, mi lenne a hirdetés üzenete.
Jó kampánnyal elérhető lenne, hogy folyamatosan nagy tömeg legyen,
sokan jöjjenek a világ minden részéről, üzletemberek, kereskedők,
szerencsevadászok, érdeklődők, kíváncsiskodók, szórakozni vágyók.
Utazási
irodák állnának rá az ilyen utak szervezésére, külföldi irodákkal
együttműködve szerveznék az utakat. Aki pedig már itt van, az
felkeresné Budapestet, esetleg a Balatont vagy gyógyvizes fürdőket, az
utazási irodák ajánlatában szereplő nevezetességeket. Ez is jelentős
élénkülést hozhatna az idegenforgalomban, javítaná a szállodák
kihasználtságát, tovább növelné a turizmus bevételeit.
A GDP
növekedése szempontjából fontos a vendégszám, de nem meghatározó,
ugyanis ez esetben az áruforgalom ugrásszerű növekedése jelentené e
vonatkozásban a nagyobb tételt. Térjünk vissza a kezdeti példához,
ahhoz, hogy a müncheni sörfesztivál egy hét alatt több mint egymilliárd
eurót hoz a bajoroknak, ami csak vendégforgalomból származik. Látható,
hogy a megcélzott heti 1 milliárd euró bevétel elérését a szolgáltató
város esetében jóval több összetevő, több tényező biztosíthatja, ezért
nem irreális célkitűzés, főként úgy nem, hogy a minimális cél az 5
szolgáltató parkra vetítve heti 2 milliárd euró lenne.
4./
A szolgáltató város létesítményeinek megépítése olyan léptékű
megrendelésállományt jelentene a hazai építőiparnak, hogy évekre
felszívná a hazai építőkapacitás jelentős részét. Ez a gazdasági
növekedésben is hozna pár százalékot, másrészt jelentős számú
munkahelyet teremtene.
De még hosszan sorolható lenne, hogy
hány fajta címen, milyen és mekkora bevétel keletkezhet. A
teljesség igénye nélkül, a főbb, GDP-t növelő és bevételt generáló
tevékenységeket említve is látható, hogy mekkora a tét. Látható az is,
hogy mindez megvalósítható 5 éven belül, ezáltal 5 éven belül
megvalósítható a magyar GDP megháromszorozódása, megvalósítható, hogy 5
év alatt utolérjük az osztrákokat és nálunk is hasonló életszínvonal és
jólét legyen. Lenne 5 kiugróan jó éve Magyarországnak, melyet
követően beállhatna egy stabil, jóléti berendezkedés.
A
kezdeten kell túljutni, utána hihetetlenül felgyorsulna a projekt
megvalósulása. A szervezett kereslet létét, láthatóságát és
elérhetőségét érzékelve befektetők sokasága jönne, jelentkezne,
gombamód szaporodnának a bevételt hozó, GDP-t növelő és egyben
munkahelyet teremtő létesítmények.
KERESKEDELMI
MEGAPROJEKT
Ma
Kína a világ egyik legnagyobb árutermelője, exportőre. A kínai áruk
jelentős része közvetítőkön keresztül jut el Európába, vagy úgy, hogy a
vásárolni szándékozó kereskedők elmennek Kínába. A kínaiaknak jól
jönne, ha létezne egy olyan hely Európában, ahonnan teríthetik áruikat,
ahol kereskedelmi képviseletet, kirendeltséget nyithatnak, amit az
európai kereskedők, üzletemberek sokasága felkereshet. Az
Európába irányuló kínai áruk jelentős részének Magyarországon történő
átáramoltatása ugrásszerű növekedést hozhatna a vámbevételekben is az
állam számára.
De még kedvezőbb helyzetet jelentene
Magyarországnak, ha gazdaságszervezéssel létrejönne egy olyan
kereskedelmi megaprojekt, ami az üzleti és kereskedelmi központokban
nagykereskedések sokaságát jelentené, másrészt a kínai árukat főként
Európában, de akár a világon terítő online kereskedőházakat. Ez sok
számítógépes alapismerettel rendelkező magyar fiatalnak biztosítana jól
fizető munkát.
Kína jelenleg az ismert adatok szerint 400
milliárd euró értékben exportál árut az Európai Unióba. 2020-ra ezt
1000 milliárd euróra akarja növelni, amiben nem érdemes kételkedni, a
kérdés csupán az, hogy ki működik közre ennek a hatalmas árutömegnek
Európába történő becsatornázásában, terítésében. Magyarország számára ez
egyszeri lehetőség lenne arra, hogy akár 100 milliárd euró értékű árú
becsatornázásában, terítésében részt vegyen, ami a 100 milliárd eurós
GDP-vel rendelkező Magyarországnak ez újabb 100 milliárd eurót
jelentene vagyis a magyar GDP megduplázását. De nem kizárt, hogy ennél
nagyobb, akár 150-200 milliárd euró értékű áru terítésére is képes
lenne felfejlődni a magyar kereskedelmi megaprojekt. Ennek feltételei 3
év alatt megteremthetőek.
Az ókorban, középkorban a
kereskedővárosok voltak a gazdagság forrásai, mert itt talált egymásra
az árut eladó és a vevő, akik emellett a helyi szolgáltatásokat is
igénybe vették. A jelenben centralizált keresletet a mai technikával,
infrastruktúrával rendelkező B-modell szerinti kereskedelmi, üzleti és
szolgáltató központok biztosíthatnának, ahol megvalósulhatna az áruk és
szolgáltatások nagy tömegű értékesítése.
Már jó ideje
elértünk ahhoz a
ponthoz, amikor az embereknek elegük lett a szűkölködésből,
létbizonytalanságból. Elegük lett abból, hogy a jót az jelenti, hogy
talán nem lesz rosszabb!
A magyar gazdaság jelenlegi állapota
kevés esélyt sem kínál arra, hogy Magyarország felzárkózzon a fejlett
országokhoz vagy csupán lépést tartson a jóval gyorsabban fejlődő
szomszédos államokkal.
Az ötvenes években nekünk
szánt
Marshall-segélynél nagyobb összegű támogatást kaptunk az Európai
Uniótól, a jólét helyett mégis a szűkölködés a meghatározó és több
millió magyar ember élethelyzetére a legmegfelelőbb kifejezés a
szegénység. Ausztria a Marshall-segélyből virágzó gazdaságot hozott
létre és jólétet teremtett állampolgárainak.
A magyar gazdaság
jelenlegi helyzetét kiindulópontnak tekintve nem található olyan
tényező, amely akár mérsékelt optimizmusra adna okot. A
Marshall-segélynél nagyobb összegű uniós támogatás felhasználása
Magyarországon nem teremtett virágzó gazdaságot és nem hozott jólétet,
sőt, sokak szerint még csekély javulás jelei sem érzékelhetők.
Ebből
kiindulva kijelenthető, hogy Magyarország olyan fordulóponthoz
érkezett, amikor már nem csupán a gazdasági növekedés élénkítésére kell
új megoldásokat találni, de az ország fejlődésének iránya és üteme
szempontjából is szükséges alapvetéseket tisztázni és nem kerülhető meg
az állam szerepének újragondolása sem.
A magyar emberek türelme
elfogyott. Ebből a helyzetből egyetlen kiút létezik: a nagyléptékű
fejlődés! A nagyléptékű fejlődéshez olyan nagy értékteremtő
képességgel bíró gazdasági innovációra, olyan új gazdasági modellre van
szükség, ami nem csupán néhány százalékos gazdasági növekedésre nyújt
lehetőséget, hanem a gazdasági teljesítmény és ezzel az állami
bevételek ugrásszerű növekedését valamint több százezer jól fizető új
munkahely létrejöttét is biztosítja viszonylag rövid idő alatt.
A
gazdasági innováció, a kreatív tudás képes kitalálni olyan, a
gyakorlatban alkalmazható új növekedési módszereket és megoldásokat,
amelyek a nagyléptékű fejlődéshez szükséges új típusú növekedés
motorjai lehetnek.
A kutatók abból indulnak ki,
hogy a jelenlegi
gazdasági folyamatokat vizsgálják és ebből vonnak le következtetéséket.
De ebből csak az látható, hogy mi lesz ha minden így folytatódik
tovább. Empirikus úton a kutatók nem ismerhetik meg azokat az
új
gondolatokat, új megoldásokat, melyek egy csomagban hozhatják azt az
ugrásszerű gazdasági növekedést, aminek töredéke sem jönne össze a
spontán gazdasági növekedés sok apró szeletéből.
Magyarországon
az elmúlt 25 év egysíkú gazdaságpolitikája a gazdasági növekedés
lehetőségeit vizsgáló kutatás vonatkozásában csupán azt az irányzatot
fogadta el, amely a megtörténtet, a lezajlott folyamatokat elemzi és
ebből von le következtetéseket és ez alapján készít
előrejelzést.
A
másik irányzatot, amely a létező helyzetből kiindulva a lehetségest
kutatja, azt, hogy a földrajzi, nemzeti adottságok, az embertőke és
társadalmi tőke, de főként a fellelhető lehetőségek figyelembevételével
milyen fejlődési pálya, milyen jövőkép biztosíthatja az ország gyors
felemelkedését, nem létezőnek tekintették, nem alkalmazták. 1998-tól
minden miniszterelnök asztalán ott volt ezt az irányzatot képviselő
tudásanyag, a B-modell anyaga, a nagyléptékű fejlődés, az új típusú
gazdasági növekedés receptje.
Az elmúlt időszak kormányai
mellőzték a gazdasági modellezés alkalmazását is, úgy tudni, erre
szakértőjük sem volt. Csupán hatásvizsgálatot alkalmaztak egyes
esetekben, amely merőben más mint a modellezés. A hatásvizsgálat egy
kormányzati intézkedés, monetáris vagy jogi szabályozás lehetséges
következményeit vizsgálja. A modellezés nem a következményeket, hanem a
folyamatot, magát a megoldást, a cél elérésére kidolgozott
cselekvéssort, elképzelt logikai rendszert teszteli, azt vizsgálja,
hogy egyáltalán működik-e a folyamat, mely tényezőkön,
összetevőkön lenne célszerű változtatni, hogyan fokozható a
hatékonyság. Gazdasági modellezéssel vizsgálható lett volna, hogy az
adó- és járulékcsökkentés vagy a pályázati úton kiosztott több ezer
milliárd forint állami és uniós támogatás miért nem generál gazdasági
növekedést, miért csak adományként működve magánvagyonokat gyarapít.
Gazdasági modellezéssel kimutatható lett volna, hogy piac nélkül,
kereslet nélkül adó- és járulékcsökkentés, állami vagy uniós támogatás,
de alacsony kamattal adott hitel sem gerjeszt gazdasági növekedést,
azért is, mert ha láthatóvá válik ilyen piaci lehetőség vagy kereslet,
akkor arra több száz tőkével rendelkező vállalkozás azonnal rástartol és
elviszi.
A tudatos és szervezett változás gyorsan
beindíthatja a gazdasági növekedést, de az eddigi kormányok elvetették
ezt a megoldást, helyette a lassú, spontán mozgásokra épített araszolva
haladás elméletét fogadták el és ezt alkalmazták.
A
gazdaságszervezéssel történő tudatos gazdaságfejlesztés azt jelenti,
hogy az állam gazdasági célokat tűz ki és valósít meg, ehhez tudást,
szervezettséget és forrást biztosít. Az állam erre alkalmas
és
hajlandó vállalkozások és állampolgárok tevékeny közreműködésével
megcsinálja azt, amire a piacgazdaság szereplői nem képesek vagy nem
vállalkoznak, megcsinálja azt, ami önmagától, a gazdaság önszerveződése
révén nem jönne létre.
A gazdaságszervezéssel történő tudatos
gazdaságfejlesztés nem kiváltja hanem kiegészíti a természetes, spontán
módon létrejövő gazdasági fejlődés folyamatát. Ehhez nem kell
jogszabályt alkotni, nem kell hozzá rendelet, ehhez elhatározás kell és
egy döntés, mely útjára indítja a gazdaságszervezés
folyamatát.
Ez esetben a kormány gazdaságszervezéssel hozza létre azt, aminek kis
töredéke is hosszú évek alatt jönne létre a spontán fejlődés révén.
Ahhoz
viszont, hogy ez az elmélet valósággá váljon, a gazdasági célok
elérését a megvalósíthatóság szintjén vázoló koncepciókra, tervekre van
szükség, az ezek létrejöttét támogató gazdaságpolitikára, és főként
forrásokra, akár pályázati, akár más célon elkülönített forrásokra,
melyek nem csupán a tervekben formát öltő kreatív tudás megszületését,
de a megvalósíthatóság és várható eredményesség vonatkozásában
mérőszámokat, bizonyosságot produkáló kísérleti szakasz finanszírozását
is biztosítják.
A cél az, hogy Magyarországon is olyan virágzó
gazdaság és jólét legyen mint a szomszéd Ausztriában. Ehhez terv kell,
stratégia, mert ha nincs terv a jólét megteremtésére alapot adó
gazdasági fejlődésre, akkor soha nem is lesz jólét!
A
nagyléptékű fejlődéshez, de a jólét eléréséhez is olyan nagy
értékteremtő képességgel bíró projekteknek kell létrejönni, melyek majd
akkor is képesek biztosítani az elért életszínvonal megtartását és a
nyugdíjak fedezetét, ha a demográfiai helyzet kedvezőtlenül alakul.
A
nagyléptékű fejlődésnek, a gazdasági teljesítmény ugrásszerű
növekedésének nélkülözhetetlen feltétele az áruk vagy szolgáltatások
nagy tömegű értékesítése és ehhez az értékesítésre lehetőséget nyújtó
piacok rendelkezésre állása. A tudásalapú gazdaság létrejötte a jövő
valós vagy képzelt lehetősége, jelenleg a szolgáltatások nagy tömegű
értékesítése, az erre lehetőséget nyújtó piaci feltételek megteremtése
jelenti a járható utat Magyarországnak a nagyléptékű fejlődésre. A
szolgáltatások nagy tömegű értékesítésére alapozott gazdasági fejlődés
esetén kisebb a tőkeigény, kisebb a piacvesztés lehetősége és nagyobb
az esély az alacsonyan képzett vagy képzetlen munkaerő
foglalkoztatására.
Az áru- és pénzmozgás ugrásszerű növekedését,
a GDP és az állami bevételek jelentős bővülését eredményező, sok új
munkahelyet teremtő nagy tömegű szolgáltatás értékesítésére lehetőséget
nyújtó megaprojectek jelenthetnék Magyarország számára azt,
amit
Svájcnak a bankszektor vagy Monacónak a kaszinók.
A nagyléptékű
fejlődés stratégiájához, megvalósítási terveihez először a célt kell
meghatározni! Jelenleg örülünk a magyar GDP 3 %-os
növekedésének,
nincs olyan nap, hogy ezt ne méltatná valaki, pedig ez valójában a
szinten tartáshoz is kevés. Ha a GDP 50 %-os növekedését tűzzük ki
célnak - ami már jóval biztatóbb jövőt eredményezhet - akkor
éves
viszonylatban 50 milliárd eurós, hetente pedig 1 milliárd eurós
többletbevételt kell produkálni a magyar gazdaságnak. A cél nem
megvalósíthatatlan. Heti 1 milliárd eurós bevételre konkrét példát
keresve, említhető például a müncheni sörfesztivál, ami 1 hét alatt
több mint 1 milliárd eurós bevételt hoz a bajoroknak. Ez a példa
másrészről a szolgáltatások nagy tömegű és koncentrált értékesítésének
egyik iskolapéldája.
A kérdés az, hogy Magyarországon hol és
milyen módon lehetne megvalósítani a szolgáltatások nagy tömegű,
koncentrált értékesítését? Mi lehetne az a vonzerő, ami összehoz annyi
embert, akiknek költése révén összejön a heti 1 milliárd
euró?
A szolgáltatások nagy tömegű értékesítésének
piaci lehetőségeit keresve abból célszerű kiindulni, hogy szinte
mindenki üzleti lehetőség után kutat, mindenki az üzletet hajtja,
akinek pedig pénze van, az minden jót próbál megadni magának. Az ebből
levonható, de akár általános érvényűnek is mondható következtetés, hogy
a szolgáltatások nagy tömegű értékesítésére a megoldást olyan
szolgáltató városok jelenthetik, ahol nappal minden az üzletről szól,
éjszaka pedig a szórakozás a meghatározó.
Olyan szolgáltató városok
kellenek, ahol az üzleti kapcsolatteremtés, az üzleti lehetőségek
megismerésének sokféle lehetőségét felvonultató létesítményhálózat és
infrastruktúra áll rendelkezésre, ahol a szórakozás körében létező
minőségi szolgáltatás sokszínűségének olyan kínálata létezik, mely
mágnesként vonza a fizetőképes keresletet.
Az e körben szóba
jöhető fizetőképes keresletet biztosító célcsoport meghatározó részét a
hazai, de nagyobb részben külföldi vállalkozók, üzletemberek, cégek
közép- és felső vezetői jelentik, akik megengedhetik maguknak, hogy
igénybevegyék a szolgáltatásokat, másrészt összekötik a hasznost a
kellemessel, az üzleti lehetőségek felkutatását a szórakozással. Ők
megengedhetik maguknak, hogy sok alkalommal, sok pénzt költsenek, ami
nagy tömegű áru- és pénzmozgást eredményez..
Az üzleti
kapcsolatteremtés, az üzletre találás folyamatos lehetősége, a
szórakozás és a szolgáltatások sokszínűsége, a hely hangulata pedig
feltehetően újból és újból idevonza azt, aki már egyszer volt itt,
belekóstolt az itteni életbe, de valószínűen sokan jönnek először
idelátogatók is a kiváncsiság miatt.
Az üzletemberek,
vállalkozók, cégek közép- és felsővezetői mellett valószínűen sok
vendég várható a hazai és külföldi módos, tehetős középosztály köréből
is, ők ugyancsak megengedhetik maguknak, hogy évente többször is
kiruccanjanak ide, akár a kiváncsiság okán vagy azért, hogy jól érezzék
magukat, a számos csábító lehetőség pedig arra ösztönzi őket, hogy itt
költsék a pénzüket.
A nagy tömegű szolgáltatás értékesítésére
piaci lehetőséget jelentő üzleti, kereskedelmi és szórakoztató
központok az üzlet, a szórakoztatás, a szerencsejáték együttlévőségét
hordozó város méretű szolgáltató parkok lennének, melyek nagyságrenndel
megnövelnék az ország idegenforgalomból származó bevételeit.
A
statisztika szerint egy év alatt nagyjából 900 milliárd forintot
költenek el nálunk az idelátogató külföldiek. Ennek akár a sokszorosa -
évi 100 milliárd euró - is elérhető lenne a szolgáltatások nagy tömegű
értékesítését célul kitűző gazdaságpolitikával, a látványosság, a
szórakoztatás, a szerencsejáték sokszínűségét, az üzleti
kapcsolatteremtés lehetőségének sokféleségét kínáló szolgáltatóparkok
létesítésével.
A folyamatosan működő hatalmas vásárvárossal,
üzleti központtal, hagyományos és tematikus szállodákkal,
banknegyeddel, szerencsejáték és szórakoztató negyeddel, továbbá
nemesfém- és műtárgypiaccal is rendelkező város méretű szolgáltató
parkok fontos üzleti központként, a Wall Street és Las Vegas
együttlévőségét, New Orleans és Amszterdam feelingjét hordozó
szolgáltató városként funkcionálnának, ahol nappal minden az üzletről
szól, éjszaka pedig a szórakozás a meghatározó.
A város méretű
szolgáltató parkok üzleti idegenforgalomból, szerencsejátékból,
bevásárló és egyéb turizmusból származó bevétele mellett hasonló, de
inkább nagyobb rész keletkezne a kapcsolódó áru és pénzforgalomból, a
logisztikából, szállításból, a raktárbázisok köré települő összeszerelő
üzemek áruforgalmából, a vámbevételekből, másrészt olyan
foglalkoztatási és vállalkozási lehetőség nyílna az alacsonyan képzett
és képzetlen munkaerő számára is, hogy az ország keleti és déli
részében radikálisan csökkenhetne a munkanélküliség.
A lényeget
egyszerűen megfogalmazva: a város méretű szolgáltató parkok
létrehozásával a szolgáltatások sokszínű, nagy tömegű és széleskörű
kínálatára nyilna lehetőség, amely magához vonzaná határon belülről, de
főként határon kívülről a fizetőképes keresletet.
A B-modell
Magyarországon 5 szolgáltató park - szolgáltató
város -
minimum heti 2 milliárd eurót biztosító bevételével számol, amikor azt
állítja, hogy a magyar GDP öt éven belül megháromszorozható.
Ahhoz,
hogy egy ilyen város méretű létesítmény létrejöjjön az állam
gazdaságszervezési tevékenysége, a koncepció megismertetésétől a
megvalósításig tartó folyamatot koordináló közreműködése szükséges.
___________________________________________________________________________
IDŐSELLÁTÁS
MEGAPROJEKT
Idősotthon
hálózat külföldiek ellátására
A
gazdag európai országokban egyre nagyobb gondot jelent az idősek
ellátása. A fejlett európai országok lakossága elöregedik, ez leginkább
Németországban látható.
Az idősotthonok működtetésére nehéz
személyzetet találni, sok kelet-európai országból érkező munkavállalót
is alkalmaznak ezen a területen. Az idősotthonoknak Németországban
magasak a rezsi költségei és a bérek se alacsonyak. Németországban havi
3 ezer eurót kérnek egy fő ellátásáért, de a biztosító csak 1500 eurót
fizet.
Szakértők
szerint a következő 20 évben legkevesebb 5 millió idős német
állampolgár számára kell idősgondozást biztosítani, amit a német állam
a jelenlegi szisztémában nem lesz képes megoldani. Hasonló a helyzet
más gazdag európai országokban is, például Nagy Britanniában,
Franciaországban, Hollandiában.
Magyarország számára a külföldi
idősek ellátására alkalmas idősotthon hálózat - megaprojekt -
létrehozása 3-4 %-os gazdasági növekedést hozna, de ami ennél jóval
fontosabb, hogy vidéken már első lépésben közel 100 ezer fő számára
jelentene jó fizetéssel járó munkalehetőséget.
Munkalehetőség
lenne a már képzett ápolóknak, az állami felnőttképzés keretében
képesítést szerzett és a folyamatos képzést biztosító állami programok
révén képesítést szerző ápolóknak, de munkalehetőség lenne sok
szakképzetlen munkavállalónak is, a takarítás, főzés, tálalás, mosás,
szállítás, kert rendben tartása és számos más területen is. Külön
kiemelhető, hogy ezzel a megaprojekttel vidéken főként a nők számára
jönne létre nagy számú jól fizető munkahely.
Magyarország
kellemes klímája, sok gyógyvizes fürdőhelye révén alkalmas lenne arra,
hogy nagy számú idős külföldi idősotthonban történő elhelyezését és
gondozását biztosítsa ilyen területen illetve környéken. Németországban
havi 3 ezer eurót kérnek az ellátásért, Magyarország számára ez havi
1500 eurós díjért is megérné. Magyarországon jóval alacsonyabbak a
rezsi költségek és jóval alacsonyabbak a bérek.
A
Magyarországon, magyar idős emberek számára létrehozott, nagyon jó
körülményt biztosító idősotthonokban az első osztályú ellátás havi díja
nem haladja meg a 700 eurót vagyis 210 ezer forintot.
Meg kell
említeni, hogy hazai és uniós forrásokból jelentős támogatáshoz
jutottak a gyógyvizes fürdők fejlesztésére pályázók, de ez sem a
gazdasági növekedésben, sem idegenforgalomban nem hozta meg a várt
eredményt. A gyógyvizes fürdők környezetében épülő idősotthonok
révén viszont busásan megtérülhetne ez a támogatás.
A
B-modell első lépésben 200 ezer fő számára létesítendő idősotthon
hálózattal számol, ami 1500 eurós havi díjjal havonta 300 millió euró,
éves viszonylatban pedig 3,6 milliárd euró bevételt jelentene az
országnak. Ez 3,6 %-os gazdasági növekedést hozna.
Az
idősotthon hálózatból keletkező bevételek kiegészülnének a külföldi
idősekhez látogatóba érkezők által igénybe vett szolgáltatásokból
keletkező bevételekkel. 200 ezer fős hálózat esetén évente nagyjából 1
millió látogatóra lehet számítani, akiknek szállás kell, ellátás kell,
aki költenének, vásárolnának, szolgáltatásokat vennének igénybe. Ez a
vidék számára olyan lehetőséget és bevételi forrást biztosítana, amit
10 ipari üzem létesítésével se lehetne elérni.
Ami pedig az
állam bevételeit illeti, egy fő esetében 1000 euró kiadással számolva,
évi 1 milliárd euróval növekedne a GDP. Ez plusz 1 %-os
gazdasági
növekedést eredményezne, ami a 2012-ben elért magyar gazdasági
növekedés 10-szerese.
A szerző mint jogtulajdonos
hozzájárul, hogy az oldalon lévő tartalom magyarul és idegen nyelvre
lefordítva megosztható legyen közösségi oldalakon és weboldalakon a
forrás és szerző megjelölésével. Az így megosztott tartalom
mellett elhelyezhető reklám, hirdetés.